Anak itu satu anugerah Allah yang diidamkan oleh setiap pasangan yang baru berkahwin dan tidak diletakkan bala pada setiap kelahiran. 

Anak itu satu anugerah Allah yang diidamkan oleh setiap pasangan yang baru berkahwin dan tidak diletakkan bala pada setiap kelahiran. 
Lebih-lebih lagi anak perempuan, pada zaman dahulu anak perempuan dianggap pembala malang, sampaikan bayi perempuan akan dibunuh kerana kepercayaan tahyul tersebut.

​#Anak perempuan.

Anak Perempuan Lebih Manja Dengan Ayahnya

Baiklah. Dari sudut islam, seorang ayah memang wajib mendahulukan anak perempuan berbanding anak lelaki. Ia bukanlah kerana prejudis ataupun pilih kasih sebaliknya ia memang dituntut dalam al Quran. Keutamaan berbuat baik kepada anak-anak perempuan adalah seperti memberi nafkah kepada mereka, serta bersabar dalam mengurus seluruh urusan mereka. Kerana anak perempuan adalah ujian kepada ibu bapanya.

.

Mengapa Anak Perempuan Lebih Manja Dengan Ayahnya?

.

.

Seorang Ayah Bertanggungjawab Terhadap Anak Perempuannya

.

Anak perempuan merupakan ujian bagi orang tua. Sebahagian orang tidak suka dengan kehadiran anak perempuan dan sangat bergembira ketika memiliki anak lelaki. Oleh sebab itu kehadiran anak-anak perempuan dianggap sebagai ujian. Imam An Nawawi rahimahullah menjelaskan, “Anak perempuan disebut sebagai ibtilaa’ (ujian) kerana umumnya manusia tidak menyukai mereka”. Hal ini juga sebagaimana Allah Ta’ala firmankan:

.

Firman Allah
“Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah, Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu” 

– (An Nahl:58)

.

.

.

Terdapat ganjaran yang besar bagi orang tua yang menjaga kebajikan anak perempuan mereka, iaitu berupa nikmat syurga, terhindar dari siksa api neraka dan dekat dengan Nabi SAW di akhirat.

.

Anak perempuan yang lebih rapat dan manja dengan ayahnya membesar menjadi anak yang ceria, lebih berjaya dan stabil emosinya. Ini kerana orang lelaki kurang beremosi dalam sesuatu tindakan sebaliknya lebih kepada fakta dan terus terang. Ini menjadikan anak perempuan tersebut lebih tegas dalam sesuatu perkara. Ia menjadikan anak perempuan lebih berdikari.

.

.

Setuju?

.

😘

Iklan

Tinggalkan Balasan

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s